0

بررسی تخصصی تشخیص ال سی اصلی از های کپی و کپی

نویسنده: مهندس مریم کهن 25 خرداد 1399

بررسی پدهای روی کابل: در 90 درصد ال سی دی های اورجینال سعی شده پدهای محافظ بسیار نرمی روی کابل آن ها یا حداقل بخش ها مهمی از کابل نصب گردد تا بدین صورت از آسیب دیدن کابل جلوگیری شود، اما در ال سی دی های‌کپی به این مسئله توجه نشده و اغلب پدی روی کابل های LCD نصب نیست. اگر هم پدی روی بخش هایی از کابل نصب باشد ، پد بی‌کیفیتی بوده و زبر و سخت خواهد بود.

بررسی لوگوی شرکت سازنده: در 80 درصد موارد روی دو سمت هر یک کابل های ال سی دی اورجینال لوگوی شرکت سازنده آن حک شده است. این مسئله به ویژه در ال سی دی های شرکت اپل دیده می‌شود، اما روی کابل ال سی دی های‌کپی از لوگوی اپل خبری نیست!

بررسی پد و چسب نگهدارنده سنسور نور: در ال سی دی اورجینال پد و چسب نگهدارنده‌ای که برای محافظت از سنسور نور محیط بکار رفته کیفیت بسیار خوبی دارد، اما در LCD های‌کپی اینطور نیست و در خیلی از موارد دیده شده که اصلا پد محافظ پشت سنسور نور گوشی نصب نمی‌گردد.

 بررسی محل نشستن لنز دوربین سلفی: در اغلب ال سی دی های اورجینال محل نشستن لنز دوربین سلفی گوشی با نگهدارنده های خاص و با کیفیتی پر شده و بدین ترتیب از لنز دوربین سلفی گوشی محافظت به عمل می‌آید، اما در ال سی دی های‌کپی به این مسئله توجه نشده و فقط مکان ساده‌ای برای لنز دوربین سلفی گوشی در آن تعبیه می‌شود.

بررسی محل نشستن لنز دوربین سلفی : در اغلب ال سی دی های اورجینال محل نشستن لنز دوربین سلفی گوشی با نگهدارنده های خاص و با کیفیتی پر شده و بدین ترتیب از لنز دوربین سلفی گوشی محافظت به عمل می‌آید، اما در ال سی دی های‌کپی به این مسئله توجه نشده و فقط مکان ساده‌ای برای لنز دوربین سلفی گوشی در آن تعبیه می‌شود.

بررسی شماره سریال ها : شماره سریال هایی که روی ال سی دی های اورجینال نصب می‌شود عموما بیش از اندازه واضح نیستند و حالتی نسبتا کدرتر و حروفی کوچک تر دارند، اما شماره سریال ال سی دی های‌کپی عموما بیش از حد روشن و واضح بوده و فونت آن ها هم بزرگ تر از حد معمول است. به بیان دیگر ظاهرا شرکت های سازنده ال سی دی های‌کپی سعی می‌کنند شماره سریال قطعات و ال سی دی گوشی را بیش از اندازه واضح و در چشم طراحی کنند و بدین صورت به طور جعلی نشان دهند که ال سی دی آن ها کیفیت مطلوبی دارد!

بررسی فریم ال سی دی: با بررسی لبه های فریم ال سی دی هم می‌توانید متوجه اورجینال بودن یا کپی بودن آن شوید. البته برای انجام این کار نیاز به دقت بالایی وجود دارد. بدین منظور کافیست انگشت خود را در لبه های فریم ال سی دی بکشید . در ال سی دی های OEM در لبه های فریم هیچ سطح ناهمواری وجود ندارد و با کشیدن انگشت خود در این بخش حالت کاملا صیقلی و یکنواخت آن را حس خواهید کرد. اما در ال سی دی های‌کپی اینطور نیست و با کشیدن انگشت خود در لبه های فریم LCD متوجه ناهمواری هایی خواهید شد.(تشخیص ال سی دی اورجینال و کپی)

بررسی زرق و برق پنل: یک نکته جالب دیگر هم وجود دارد که می‌تواند روش دیگری برای تشخیص ال سی دی اورجینال (OEM) از ال سی دی های‌کپی باشد. در ال سی دی های‌کپی سعی می‌شود پنل گوشی بسیار براق طراحی گردد و این امر حالتی غیرمعمول را به وجود می‌آورد، در حالی که ال سی دی های اورجینال اصلا بیش از اندازه براق نیستند و در اغلب موارد مات تر طراحی می‌شوند.

کلیه مواردی که در بالا اشاره شد مواردی بودند که برخی در دسترس افراد عادی و برخی هم با مشاهدات عینی و خاص توسط تعمیرکار میسر هست که البته آن بخش ها نیز در صورتی که توسط خود فرد ال سی دی تهیه شود قابل مشاهده و بررسی هست اما جدای این موارد باید دید مرکز معتبر جهت تعویض ال سی را چطور میتوان پیدا کرد و چقدر قابل اعتماد هستند که حتما از ال سی دی اورجینال استفاده کنند و به اصطلاح ال سی دی فیک را به جای اصلی به مشتری غالب نکنند.(