0

صفر تا صد تعویض ال سی دی موبایل سامسونگ

نویسنده: مهندس مریم کهن 13 خرداد 1400

عویض ال سی دی شایع ترین تعمیری است که در گوشی های سامسونگ انجام می‌شود. این تعمیر در عین حال از مهم ترین و حساس ترین تعمیرات سامسونگ هم خواهد بود و در انجام آن باید به نکات مهمی توجه شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور جامع در مورد جزئیات تعویض ال سی دی موبایل سامسونگ و نکاتی که باید در این تعمیر مورد توجه قرار گیرند صحبت کنیم. با آداک فیکس همراه شوید.

تعویض ال سی دی موبایل سامسونگ

تعویض LCD از آن دسته تعمیراتی است که احتمال نیاز پیدا کردن به آن نسبت به دیگر تعمیرات گوشی های موبایل به مراتب بیشتر خواهد بود، اما چرا؟ گوشی های امروزی از صفحه نمایش های بزرگی بهره‌مند است و اغلب آن ها نمایشگر با حاشیه های باریک دارند. این سبک طراحی سبب می‌شود که صفحه نمایش گوشی ها بیشتر در معرض خطر و آسیب دیدن وارد شود و هر ضربه، فشار و استرسی بتواند مستقیما به ال سی دی آن ها آسیب بزند. از سمت دیگر اتفاق هایی مثل تماس گوشی با آب یا افتادن گوشی از دست کاربر متاسفانه بسیار شایع هستند و این عوامل در خیلی از مواقع می‌توانند منجر شوند که راهی جز تعویض ال سی دی موبایل سامسونگ پیش روی کاربر قرار نداشته باشد.

پس بنا به دلایلی که گفتیم آمار تقاضا برای تعویض LCD گوشی های موبایل نسبت به دیگر تعمیرات این محصولات بالاست و این شرایط فقط مختص گوشی های برند سامسونگ نیست. برای آیفون های اپل و گوشی های دیگر برندهای تولید کننده اسمارتفون هم شرایط کاملا مشابه برقرار است. اما چه نکاتی وجود دارند که باید در تعویض LCD گوشی های سامسونگ به آن توجه شود؟ هزینه تعویض ال سی دی موبایل سامسونگ چقدر است و آیا راهی برای کاهش این هزینه وجود دارد؟ چطور می‌توان مرجعی قابل اعتماد و مطمئن را برای انجام این تعمیر انتخاب کرد و تعویض LCD گوشی را با خیال راحت انجام داد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور کامل به این سوالات پاسخ دهیم.

چه زمانی تعویض LCD گوشی الزامی می‌شود؟

هرگونه آسیب و اختلالی که در عملکرد صفحه نمایش گوشی های سامسونگ به وجود می‌آید بدان معنا نیست که شما قطعا باید تعویض LCD را در دستور کار قرار دهید! در برخی مواقع ممکن است مشکلات ال سی دی گوشی با استفاده از روش های نرم افزاری رفع شوند یا حتی اگر شکستگی روی نمایشگر موبایل به وجود آمده، با تعویض گلس شکسته صفحه نمایش گوشی قابل رفع باشد. به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که گاها برخی از کاربران گوشی های سامسونگ با آن رو به رو می‌شوند و تصور دارند که باید با تعویض LCD مشکل را رفع کرد مربوط به سیاه و سفید شدن نمایشگر گوشی سامسونگ می‌شود که با انجام برخی تعمیرات نرم افزاری قابل رفع بوده و تقریبا در 90 درصد مواقع برای رفع آن لزومی مبنی بر تعویض ال سی دی موبایل سامسونگ وجود نخواهد داشت.

اما در شرایطی که ضربه یا فشار وارد بر گوشی منجر به شکستن ال سی دی شود، شرایط کمی متفاوت خواهد بود. در اینگونه مواقع با توجه به وضعیت ایجاد شده یا باید تعویض کامل تاچ و ال سی دی در دستور کار قرار گیرد و یا باید با تعویض گلس مشکل را رفع کرد. بررسی دقیق برای مشخص کردن روش تعمیر در این شرایط بهتر است توسط یک کارشناسان با تجربه و مطمئن انجام شود. شما عزیزان خودتان هم می‌توانید با تجربه به شرایطی که در گوشی به وجود آمده است تا حدی تشخیص دهید که آیا تعویض LCD گوشی الزامی خواهد بود یا می‌توان صرفا با تعویض گلس مشکل نمایشگر را رفع کرد!

تعویض تاچ و ال سی دی موبایل سامسونگ

 هر زمان بنا به هر دلیل در عملکرد تاچ یا ال سی دی گوشی شما اختلالی ایجاد شود که با تدابیر نرم افزاری قابل رفع نباشد، تعویض LCD باید در دستور کارتنان قرار گیرد. به عنوان مثال ممکن است قسمت کوچکی از ال سی دی موبایل شما در اثر ضربه یا فشار سیاه رنگ شود اما سایر بخش های آن بدون مشکل کار کنند. در این شرایط اگر می‌خواهید از شر لکه سیاه رنگ روی نمایشگر دستگاه خلاص شوید باید تعویض ال سی دی موبایل سامسونگ را در دستور کار قرار دهید. از سمت دیگر اگر تاچ گوشی به درستی عمل نکند اما ال سی دی آن بدون مشکل محتوای مورد نیاز را نمایش دهد هم راهی به غیر از تعویض LCD نخواهید داشت. پس هر زمان اختلالی در عملکرد تاچ یا LCD گوشی ها به وجود آید، تعویض این قطعه الزامی خواهد بود.

اما در برخی مواقع ممکن است لزومی مبنی بر تعویض کامل تاچ ال سی دی موبایل سامسونگ وجود نداشته باشد و صرفا بتوان با تعویض گلس پرس شده روی LCD مشکل را رفع کرد. این روش تعمیر صفحه شکسته گوشی زمانی قابل استفاده خواهد بود که شکستگی های روی صفحه نمایش هیچ اختلالی در عملکرد تاچ و LCD موبایلتان ایجاد نکنند. به عنوان مثال ممکن است ترک و شکستگی هایی در اثر یک ضربه بر روی صفحه نمایش گوشی ایجاد شوند اما با این حال تاچ و ال سی دی آن بدون مشکل کار کنند. در اینگونه مواقع لزومی مبنی بر تعویض کامل ال سی دی و تاچ وجود ندارد و به احتمال زیاد می‌تواند مشکل را صرفا با تعویض گلس رفع کرد. البته برای اطمینان از امکان انجام این کار باید وضعیت گوشی توسط یک تعمیرکار مجرب مورد بررسی قرار گیرد. سعی کنید تحت هر شرایط که مشکلی برای صفحه نمایش گوشی سامسونگ شما ایجاد شد، حتما بررسی دستگاه را به یک کارشناس با تجربه و قابل اطمینان واگذار نمایید.

ال سی دی اورجینال سامسونگ و نمونه کپی

دو نوع پنل LCD برای نصب در گوشی های سامسونگ وجود دارد. زمانی که شما نیازمند تعویض ال سی دی موبایل سامسونگ خود می‌شوید، تعمیرکار می‌تواند از این دو نوع پنل استفاده کند و باید از شما بخواهد که مشخص کنید کدام نوع را برای نصب در گوشی ترجیح می‌دهید. اما تفاوت ال سی دی اورجینال سامسونگ و ال سی دی کپی در چیست؟ اصلی ترین ویژگی های این دو نوع LCD به شرح زیر هستند:

ال سی دی اورجینال سامسونگ (ال سی دی  شرکتی سامسونگ / ال سی دی سامسونگ سرویس پک )

این ال سی دی ها توسط خود شرکت سامسونگ تولید شده و از نظر کیفیت با نمونه اصلی و فابریک گوشی هیچ تفاوتی ندارند. بنابراین اگر می‌خواهید تغییری در کیفیت صفحه نمایش موبایلتان ایجاد نشود بهتر است از ال سی دی های اورجینال استفاده کنید. تنها بدی یا نقطه ضعف این پنل های LCD مربوط به قیمت گران آن ها می‌شود که طبیعتا منجر به افزایش هزینه تعمیر ال سی دی موبایل سامسونگ می‌شوند.

ال سی دی کپی سامسونگ

ال سی دی های کپی که با لقب های دیگری مثل های کپی، A+، گرید وان و غیره هم شناسایی می‌شوند در واقع نوعی از پنل های LCD هستند که توسط شرکت های واسط تولید شده و در مقایسه با نمونه اورجینال از کیفیت پایین تری برخوردارند و طبق بررسی های صورت گرفته عموما از طول عمر کمتری هم بهره می‌برند. مزیت اصلی این نوع LCD ها مربوط به قیمت کمتر در مقایسه با نمونه اورجینال می‌شود که طبیعتا هزینه تعویض ال سی دی موبایل سامسونگ را کاهش می‌دهد.

همانطور که گفتیم یک تعمیرکار خوب باید به شما این حق انتخاب را بدهد که با توجه به شرایط خویش و معیارهایتان یکی از مورد فوق را برای نصب در گوشی انتخاب کنید. یعنی اگر به دنبال کیفیت هستید و محدودیت بودجه‌ای ندارید، ال سی دی اورجینال را برای نصب در گوشی انتخاب کنید و اگر به کیفیت صفحه نمایش موبایل خیلی اهمیت نمی‌دهید وب بیشتر به دنبال کاهش هزینه تعمیرات هستید، از ال سی دی غیر اورجینال یا اصطلاحا کپی استفاده کنید. توصیه ما این است که در صورت امکان حتما از نمونه های اورجینال LCD گوشی ها استفاده نمایید.

نکته: مراقبت کلاهبرداران و تعمیرکاران سودجویی باشید که ال سی دی های غیر اورجینال و کپی را به جای LCD اورجینال در گوشی متقاضیان نصب می‌کنند و هزینه کامل نصب ال سی دی اورجینال را از آن ها دریافت می‌نمایند! به هیچ وجه تعویض LCD موبایل سامسونگ خود را به هر تعمیرکار ناشناسی واگذار نکنید!

تعویض تاچ و ال سی دی موبایل سامسونگ